lauantai 19. tammikuuta 2019

VS 19.1.2019


On jälleen kerran tullut aika valita päivän Vihreä Sankari (VS). Nyt valinta on aivan selvä:
Aino Pennanen, joka yritti estää viranomaisten pakkopalautuksen kieltäytymällä istumasta lennolla. 

Aino on Vihreiden lainsäädäntösihteeri, joten kyseessä on todella kovan luokan osaaja.

Suitsutuksen jälkeen vähän ikävämpi asia, joka on vaivannut minua eilisestä lähtien. Olen vähän epävarma nostanko tämän jutun esille täällä, mutta uskon, että jatkuva moraalinen valppaus on ainut keino pitää tavoitteet kirkkaana mielessä.

Taustaa: Haavistolta kysyttiin puolueiden puheenjohtajien vaalitentissä Ainon toiminnasta. Näin Haavisto (lehdistä saamani tiedon mukaan) vastasi:

Se on ollut kansalaistottelemattomuutta. En ole ottanut siihen kantaa, koska se ei ole ollut osa vihreiden toimintaa.

Ainon teko oli sekä sankarillisuutta & kansalaistottelemattomuutta ja, IMHO, aivan varmasti vihreiden hyväksymään ja tavoittelemaa toimintaa. Mutta miksi Pekka kiistää sen? Älkää ymmärtäkö minua väärin, Pekka on myös minulle esikuva, mutta antaako hän tässä liikaa periksi populistilehdistölle ja pikkuporvarillisten tapavihreiden äänten kalastelulle? Minulle vihreys on yhteiskunnallista vaikuttamista, kansalais- ja vapaaehtoistoimintaa sekä (aina tarvittaessa) kansalaistottelemattomuutta, jos se on ainut tai paras tapa korjata joku ympäristömme räikeä epäkohta. Haastan kaikki vihreästi ajattelevat miettimään Ainon toimintatapaa. Oliko se vihreiden arvojen mukaista ja jatkammeko sitä tulevaisuudessa? Tämä on olennaista, koska monet vihreistä haluavat nähdä maailman ja siten lentävät paljon. Eikä tämä koske vain vihreitä, myös vasemmistosta löytyy varmasti ihmisiä, joille nämä teemat ovat tärkeitä. Tosin he eivät ehkä matkusta niin paljon lentokoneella. Jo nyt on nähtävissä lähitulevaisuudessa ilmapiirin kiristymisen takia paljon epäinhimillisiä pakkopalautuksia (sillä sellaisiahan ne kaikki ovat)

Älkää ymmärtäkö minua väärin, minulle vihreys on maan lakien noudattamista – aina siihen asti kun ne täsmäävät moraalisiin arvoihini.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei, on kiva kuulla mielipiteesi. Ilkeät kommentit poistetaan.